Steeds vaker krijgen we de vraag van klanten wat Google Analytics is en waarom ze dit best kunnen gebruiken…
We gaan dit voor u in 5 “vragen” proberen uit te leggen.
Google Analytics is een softwarepakket gemaakt door Google, dit om statistieken van een website te verzamelen en deze op een overzichtelijke manier weer te geven.
Een van de meest populaire statistieken, het aantal bezoekers op de website en hoe deze juist op uw website terecht zijn gekomen…
Nu horen we u denken, waarom moet ik in godsnaam Google Analytics gebruiken? Via deze software kan u veel soorten meetgegevens en rapportages analyseren. Deze rapportages kan u volledig op maat maken. Aan de hand van volgende 5 vragen geven we u hier antwoord op.
Met Google Analytics kan u inzicht verkrijgen in wat voor soort bezoekers uw website bezoeken.
U kan hierdoor zien welke browser (de toepassing waarmee u op het internet surft), scherm en schermresolutie de websitebezoekers gebruiken, maar zelfs ook uit welk land, provincie of plaats ze vandaan komen.
Tevens kan u zien of het nieuwe of terugkerende bezoekers zijn. Daardoor kan u besluiten op welke gebieden u zich moet gaan richten.
Website-bezoekers hebben een bepaald gedrag en dat kan u monitoren via Analytics. U kan de website optimaliseren door te kijken naar hoelang de bezoekers op de website en op bepaalde pagina’s blijven, welke pagina’s bekeken worden, waar de bezoekers de website verlaten en wat de bouncerate is.
De bouncerate, houdt het percentage bezoekers in dat op uw website is terecht gekomen, maar geen vervolgactie heeft ondernomen. Hieruit kan u concluderen hoe tevreden de websitebezoekers zijn over de inhoud van uw website/pagina’s. Iedere pagina heeft een eigen bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage kan slecht zijn voor de reputatie in Google, omdat voor Google de tevredenheid van de bezoekers een belangrijke factor is.
Daarbij is het wel lastig om te zeggen wat een goed bouncepercentage is. Door deze gegevens kan u concluderen welke pagina’s slecht bezocht worden en welke eventueel veranderd moeten worden.
Via deze software kan u zien wat de drukste dagen en/of tijdstippen zijn op uw website.
Op basis van deze tijdstippen kan u concluderen wanneer u een bepaald artikel plaatst op uw website of bepaalde marketingactiviteiten inzet.
Met Google Analytics kan u tevens kijken vanuit welke bron uw bezoekers komen.
U kan namelijk zien of de bezoekers via de zoekmachines komen, via betaald adverteren (AdWords), direct (door de URL van uw website in te voeren), verwijzende websites en Social Media.
Tevens kan u zien vanuit welk apparaat de websitebezoekers komen, namelijk Mobiel, Desktop en Tablet.
Met het opstarten van uw website heeft u vast en zeker doelen gesteld.
Bij het meten van de conversies kun u een doel instellen. Zoals bijvoorbeeld als u het doel hebt om offerte aanvragen te krijgen. Als er dan een aanvraag gedaan wordt, is het doel bereikt.
Daarnaast kan u dan ook bekijken vanuit welke bron het doel is behaald.
Aan de hand van 5 “vragen” leggen we u het belang uit van Google Analytics voor uw website!
Een website is het uithangbord van elke onderneming. Er is geen betere “collega” die uw bedrijf in de verf kan zetten als een website. Daarom is het belangrijk dat uw website toegankelijk is voor iedereen en gestructureerd. Onze 5 tips vormen de bouwstenen voor de perfecte website.
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze aanbiedingen en deals!
We doen er alles aan om uw privacy te beschermen
Webshark is een webdesign bureau dat zich toespitst op zowel particulieren en KMO’s.
Schrijf jezelf in en blijf op de hoogte!
Schrijf jezelf in en blijf op de hoogte van de laaste nieuwtjes en aanbiedingen…