Wat is SEO?

SEO
We snappen het, moeilijke woorden... Daar doen we niet aan mee. Kort gezegd zorgen we ervoor dat uw website bij de eerste resultaten komt wanneer men hiernaar zoekt. Zo zal iedereen snel uw website kunnen raadplegen met een zoekmachine.

Dit artikel delen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Wat is SEO?

SEO ook wel ‘Search Engine Optimization’ genoemd, in het Nederlands gekend als zoekmachine-optimalisatie.

Iedereen heeft al wel eens gehoord van dit fenomeen, maar wat is het nu juist?
Dat gaan we aan de hand van dit artikel beter proberen uit te leggen.

SEO is eigenlijk een grote noemer van verschillende technieken die ervoor zorgen dat uw website beter vindbaar wordt voor zoekmachines.
Eén van de bekendste zoekmachines die we allemaal wel kennen is Google.

SEO is niet enkel uw website voorzien van sleutelwoorden, maar ook de
structuur zodanig opbouwen dat zoekmachines hier snel hun weg kunnen vinden.

Wanneer er wordt ingezet op SEO, gaat er in de eerste plaats meer trafiek gegeneerd worden naar uw website.

Waarom u gebruik moet maken van SEO?

Quick Facts.

  • Er dagelijks ruim 67.000 zoekopdrachten worden uitgevoerd.
  • 39% van alle e-commerce gebeurt via een zoekopdracht.
  • 93% van alle online ervaringen beginnen door een zoekopdracht.
  • Bijna 80% van alle internetgebruikers negeert betalende advertenties.
  • Meer dan de helft van de zoekopdrachten gebeurt met de smartphone.
  • 45% van alle zoekopdrachten, zijn lokale zoekopdrachten.

Het is van cruciaal belang dat u SEO zeker NIET links laat liggen voor uw organisatie.

Enkele pijlers op een rij:

  • Door SEO te gebruiken heeft u een betere kans om hoog in de ranking te staan bij een zoekmachine. Zo genereert u meer trafiek naar uw website.
  • Als uw website niet uitgelicht wordt in een zoekmachine, zullen mensen uw organisatie niet vinden. Zo mist u gigantische opportuniteiten om trafiek naar uw website te leiden.
  • In vergelijking met betalend adverteren is SEO-budget vriendelijker. Er wordt in het begin enorm ingezet bij het creëren van SEO vriendelijke inhoud, maar op het einde van de rit is dit sowieso een return of investment.
  • In de hierboven genoemde feiten hebben we reeds aangehaald dat +- 50% van alle zoekopdrachten, mobiele zoekopdrachten zijn. Omwille dat gebruikers meer en meer hun mobiele apparaten gebruiken heeft dit onrechtstreeks invloed op SEO. Het is dan ook een vereiste dat uw website mobiel vriendelijk is.

Lees ons artikel over responsieve websites.

De bouwstenen van SEO.

SEO heeft 3 grote bouwstenen:

  1. Zoekwoordanalyse
  2. On-page SEO
  3. Off-page SEO

Zoekwoordanalyse

SEO blijft ontwikkelen en ontwikkelen.

Toch blijven de bouwstenen voor zoekwoorden hetzelfde.
Iedereen zoekt naar relevante zoekwoorden die potentiële klanten mogelijks gebruiken om uw goederen en diensten te vinden via een zoekopdracht.

Met de zoekwoordenplanner van Google komt u al een hele eind.

On-page SEO

Eenmaal u de juiste zoekwoorden heeft gevonden voor uw organisatie, is het nu de tijd om een kijkje te nemen naar de technische kant van SEO.

  • Worden er reeds Alt-tags gebruikt in afbeeldingen?
  • Is er een linkstructuur aanwezig?
  • Respecteer je de basisprincipes van HTML en CSS?

Voor SEO dient u al uw webpagina’s te optimaliseren, maar wat bedoelen ze daar juist mee?

  • Google geeft de voorkeur aan pagina’s met veel inhoud. De pagina’s die het hoogste score in de Google zoeklijsten zijn pagina’s met minimaal +- 1000 woorden.
  • Gebruik hoofdingen en meta-tags: een zoekmachine haalt zijn informatie uit hoofdingen en meta-tags.
  • Zorg ervoor dat uw pagina de juiste hoofding bevat en een mooie meta-descriptie.
  • Zorg voor een goede linkstructuur: schrijft u iets in de huidige pagina waar u al een relevante pagina voor hebt? Link deze dan door naar de betreffende pagina. Ook dit verhoogt uw ranking in de zoekmachines.

Off-page SEO

Het optimaliseren van uw On-page SEO heeft u volledig zelf in de hand, off-page optimalisatie helaas niet.

Off-page SEO, zoals de naam al doet vermoeden zijn zoekmachine optimalisaties die buiten uw website gebeuren.

Laten we kortweg zeggen dat off-page SEO ervoor moet zorgen dat uw inhoud zoveel mogelijk gedeeld wordt online.

Ook hier zijn een aantal factoren die ervoor zorgen dat uw website goed rankt in een zoekmachine.

  • Linkbuilding: snelkoppelingen van uw website vanuit andere domeinen verdienen. Zoekmachines gebruiken snelkoppelingen om door het web te ‘crawlen’. In feite is het niet meer dan een verwijzing naar een andere site (ofwel een backlink). Wanneer een bekende website naar uw website zal linken, zal Google uw website hoger inschatten en belonen met een goede ranking.
  • Sociale media: uw pagina’s moeten gedeeld worden op sociale media. Zo lokt u in eerste plaats mensen via sociale media naar uw website, en verhoogt u de kans dat uw pagina op zijn beurt gedeeld wordt door andere mensen.
    Hierdoor ontstaat er een soort kettingreactie waardoor uw website onrechtstreeks beloond wordt door de zoekmachine, wat resulteert in een hogere ranking.

Conclusie.

Wilt u ook dat uw website snel gevonden kan worden door potentiële nieuwe klanten?

Bewapen uw website dan met de juiste SEO-strategie.

Heeft u een verouderde site of wenst u een nieuwe website te laten maken?
Webshark rust standaard elke site uit met de nodige SEO-tools.

Overtuigd?
Wacht niet langer en neem vrijblijvend contact met ons op!

Vragen over dit artikel ?

Stel uw vraag en we nemen zo snel mogelijk contact op!

Meer artikels

Artikels

Waarom Google Analytics?

Aan de hand van 5 “vragen” leggen we u het belang uit van Google Analytics voor uw website!

bouwstenen webdesign
Artikels

5 bouwstenen voor een goede website.

Een website is het uithangbord van elke onderneming.
Er is geen betere “collega” die uw bedrijf in de verf kan zetten als een website.
Daarom is het belangrijk dat uw website toegankelijk is voor iedereen en gestructureerd. Onze 5 tips vormen de bouwstenen voor de perfecte website.

Uw bedrijf een boost geven met een nieuwe website?

Stuur ons een bericht.

Raket